Svara om du hör mig

Dags för nästa boktips! Denna gång Ninni Schulmas Svara om du hör mig. Eller, vill egentligen inte bara tipsa om den här boken, utan om alla Ninnis böcker!
 
Ninni Schulman skriver kriminalromaner som utspelar sig i Hagfors och med små inslag av kringliggande orter. Bara en sån sak. Men framförallt så är hon en alldeles lysande författare. Som den lilla fegis jag är tycker jag egentligen inte alls om deckare, vare sig när det kommer till böcker eller film. Men så kom sommardagen då jag hade noll och ingenting att läsa, Johan hade somnat på en filt i solen och hans mamma räckte mig första boken, Flickan med snö i håret. Slukade den samma dag. Pärm till pärm. Glufs.
 
I böckerna följer vi flera olika huvudpersoner, journalisten Magdalena, poliserna Christer och Petra samt en skara andra människor som skiljer sig mellan de olika böckerna. Offer och förrövare. Böckerna är uppdelade i kapitel och stycken där läsaren kastas mellan de olika personerna och självklart finns någon form av cliffhänger vid varje kapitels slut. Följden av detta? Att man bara måste läsa mer och mer och mer.
 
Den här boken passar mig perfekt då den är så närgången. Den lyckas liksom vara en kärleksroman mitt i mordgåtan. Och när det kommer till morden känns den aldrig sådär otäckt rå och äcklig. En perfekt blandning av spänning av alla dess slag! Det här är helt enkelt en typisk såndär bok som man bara inte kan lägga ifrån sig. Hur ska det gå, hittar de flickan? Och hur går det egentligen för Magdalena och flytten från Stockholm tillbaka hem till Hagfors? Och vad händer när hon plötsligt stöter på ungomskärleken Petter..?
 
Svara om du hör mig är den tredje boken i serien, fristående fortsättning på Flickan med snö i håret och Pojken som slutade gråta. Passar alldeles utmärkt framför brasan eller på strandfilten.
 
Läs! Första boken hittar ni bland annat i min bokhylla, eller här för 49 små kronor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0