Varför feminism är så jävlarns viktigt

För inte alls särskilt lång tid sedan hade jag och ett par vänner en diskussion kring ämnet feminism. Jag sa saker som "Ja men, alltså ibland orkar jag bara inte, vissa egenskaper är helt enkelt manliga och vissa är kvinliga. Som att män har mer muskler, det är ju rent biologiskt och inget att tjafsa om", och "ibland går det ju bara för långt, varför ska Herr Gårman bli Fru Gårman, då försvinner ju hela poängen?". Jag ska kanske inte säga att jag inte längre står för dessa uttalanden, men jag har blivit något mer upplyst kring frågan.
 
Feminsim tycker jag är så jävlarns viktigt av cirka hundra miljoner anledningar. Ja, att män har mer muskler är fortfarande rent biologiskt, men det ska för den sakens skull inte hindra en kvinna från att få träna. Det ska för den sakens skull inte vara ett hinder alls. Och det ska inte vara en anledning till att inte låta en kvinna bli byggarbetare, bodybuilder eller vad det nu kan vara som hon kan tänkas vilja bli. Därför är feminsmen viktig, för att detta idag är ett hinder. Därför att vi märker, sätter lappar och generaliserar - varje dag, hela tiden.
 
Feminism handlar inte om att vilja byta ut varje manlig chef till en kvinna. Det handlar inte om att kvinnor är någon form av evigt diskriminerad superhjälte som nu slår tillbaka. Det handlar inte om att vara bättre - det handlar om att vara lika bra, åt båda hållen. Detta är något jag vill understryka, caps lock:a och sätta hundra utropstecken efter; trots olikheter så kan vi visst vara lika bra, och någon gång måste vi liksom börja se det. Därför tycker jag att någonting är fel när antlet VD:ar vid namn Johan är fler än alla kvinnliga VD:ar tillsammans.
 
7 av 10 huvudpersoner i filmer är män. Endast 8% har utländsk bakgrund. Och hur ser egentligen jurryn ut i kända TV-program? Kolla på idol, x-factor, talang. Finns det någonstansen jurry bestående av tre kvinnor och en man? Nej. Det gör ju inte det. Feminism handlar om jämställdhet, en kvinna behöver inte vara bättre än en man men hon är INTE sämre.
 
Varför är 76% av de som syns i media män? Varför har 80% av alla "experter" snopp? Inte visar väl det här en rättvis bild av samhället? Inte består jorden till 76% av män? Nej. DÄRFÖR tycker jag att feminism är viktigt, för att media och samhället i stort idag är en extremt skev spegelbild.
 
Anledningen till att 80% av TV-soffornas experter är män är inte för att män i 80% av fallen är mer kunniga eller utbildade, utan för att redaktörer och producenter är lata. Detta ämnet är nåt som Lina från Rättviseförmedlingen tog upp under en föreläsning på upptakt. (Följ henne för bövulen överallt och googla hennes namn hon är grym. @LinaT @Rattvise) Att hitta en kvinna kräver ett extra litet gram av ansträngning, eftersom att hon kanske inte synts i media förut. Men hon finns där, och hon är minst lika duktig.
 
Lina sa nåt som jag tyckte var bra: - GÅ INTE UTAN BYXOR! Bara för att man inte hittar ett par rena byxor på morgonen går man inte hemifrån i underkläder. Lika självklart borde det vara inom media; bara för att kvinnan inte står rätt upp och ner framför dig är inte det en anledning till att ringa expert-Bengt för tjugoelfte gången.
 
Feminism tycker jag också är viktigt när jag såg den här idiotartikeln: Hur man botar en feminist. (Ber till Gud att detta är ett skämt.) Här står: "Visste du som man att det mest effektiva botemedlet mot feminism sitter på din egen kropp? Ja, du hörde rätt! Forskning har visat att det enda säkra sättet att frigöra en feminist från hennes ondskefulla världsbild är att låta henne komma i kontakt med det patenterade allroundverktyget kuk™." - Nanna Johansson.
 
Feminism är ingenting som ska botas. Feminism handlar inte om dåraktiga, makttörstande kvinnor. Det handlar om ett JÄMSTÄLLT samhälle. Det handlar om att män inte ska ha 10 000:- mer i lön än en kvinna, trots att de utför samma jobb. Det handlar om att kvinnor inte ska vinna varje vårdnadstvist därför att mannen anses vara en dålig förälder. Feminism är ingen sjukdom som ska botas, det är snarare medicinen mot dagens omoderna, fula samhälle. Därför är feminism så jävlarns viktigt.
 

Tack älskade MatildaHanaPee, Lina m.f för mitt växande intresse för detta ämne!

Kommentarer
Ellen

Du kan vara lugn Mia, Nanna Johansson är i allra högsta grad ironisk :)

2013-05-06 09:37:53
URL: http://elloen.blogg.se
Linda Kjernsmo

Jättebra skrivet! :') Håller fullständigt med dig.

2013-05-06 14:18:38
matildus

Kul att inspirera någon! :D
puss

2013-05-14 21:22:55
URL: http://watildak.blogg.se
ida

Kolla in denna sida, 33 anledningar varför man ska vara feminist

http://trettiotreanledningar.com/

2013-05-15 20:51:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0