Efter en helg i Funäsdalen

Drog alltså till Funäsdalen med två gubbar, en lillebror och den ena gubbens systerdotter. Gubbe ett och gubbe två var min egen pappa och hans bästa kompis. Bilen var packat så att det inte fannas en millimeter kvar, och i sätet längst bak satt stackars lillebror, nästintill osynlig bakom berget av grejer. Men, iväg kom vi, fram kom vi, och ut till backen tog vi oss!

Best of Funäsdalen -12:
Pappa ståendes böjd över pjäxorna med de nyinköpta solbrillorna hängandes halvägs ner på hakan. Det irriterade mummlandet ökar i styrka, ett ilsket grymtande börjar nå fram till mig som iakttar honom någon meter längre bort. Precis samma sak gör tre små barn, de står uppställda på en fin liten rad bakom pappa, en blå overall och två knallrosa. De tre är högst fyra år gamla och deras ögon vidgas fascinerat när svordommarna fullkomligt exploderar ur pappas mun.
- Satansjävladyngpjäxor. Jävlaranåda. Jag tar fanemig i så jag får hjärtinfarkt och ändå går inte det sjuhelvetes jävla dretspännena i lås. Fy farao. Jävlar så trögt. Nej jävlar i mig. Jävlarjävlarjävlar.
Det är roligt när pappa svär, för han lyckas på något underligt vis alltid bryta på norrländska.

En annan favorit är den då gubbarna upptäckte konsten att flyga i gupp- och jag måste säga att de var riktigt duktiga (läs: modiga). Med armarna rätt ut gav de namn åt en ny flygteknik- Korset. Skrockande diskuterade de sina flyg vid foten av backarna, "höhö, såg du, vilket flyg jag gjorde asså?!". Komiskt hur de samtidigt tog till vara på det så kallade ungdomsspråket som de annars är snabba att korregera.

Sovandet, det var också en klass för sig. Dag ett var gubbarna så trötta att de fullkomligt dog framför Skavlan. Pappa ihopkurad på golvet, fortfarande iförd termobrallor, Perta på närmaste underslafen. Ett fåtal minuter senare somnade även lillebror mot soffans armstöd. Det roliga i sig var när de en efter en slutligen vaknade, och alla påstod att "nej men gud jag ver absolut inteee sovit", det blev som en kör.


Gubbarna bjöd alltså på ett och annat skratt, Emelie, Felix och jag behövde inte vara rädda för att bli uttråkade.
Spenderade två nätter i överslafen på en våningsäng i en jättefin lägenhet(/hotell/vandrarhem) och tre grymma dagar i backarna. Brädan satt där den skulle och trots att snön på vissa ställen var som mjukglass och mina lår bad om amputation så kunde helgen inte varit bättre.




Kan helt enkelt sammanfattas med ett av mina mest använda ord: NAJS!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0