Låt luciakriget börja

Jag skulle vilja börja detta inlägg med att säga att jag i skrivande stund är så jävla arg så jag skulle kunna döda någon. Kanske inte bokstavligt talat, men det är inte långt ifrån att jag ställer mig och stampar som ett litet barn. Skrikit har jag redan gjort, men jag skulle gärna göra det ett tag till.
 
Jag undrar, hur vuxna kan kalla sig vuxna, när de beter sig som om de vore 7 år och precis kommit in i trotsåldern.
 
I hela mitt liv har lucia varit en av mina favorithögtider på hela året, det är mörkt och kallt, och så mitt i den kompakta vintern finns möjligheten till sång, musik och glädje. För mig är det precis det lucia handlar om. Att få tända de där ljusen, tåga in på led och fylla en hel kyrka.
 
Lucia har alltid varit viktigt för mig, och jag vet att jag inte är den enda. Idag skickade min syster ett sms till mig som gjorde mig fruktansvärt upprörd och ledsen, för hennes skull. I smset skrev hon följande: "Tycker du att det är rätt att vi inte ska ha kvällsföreställning på lucia för att ni ska träna med kören? Är så jävla förbannad just nu".
 
Och ja, Maja kära syster, förbannad är en underdrift av vad jag känner just nu. Jag skulle kunna explodera. För NEJ, det är verkligen inte rätt på långa vägar.
 
Kyrkhedens skola i Ekshärad måste vara långt ifrån den enda som varje år låter eleverna delta i ett luciatåg. De övar tillsammans i flera veckor innan den 13:e december slutligen anländer. Jag vet själv hur det är - man missar lektioner, man över hemma och man lägger minst en kväll åt ett ordentligt genrep. Framförallt så finns det alltid människor i ett luciatåg som brinner för det de gör, jag var en av dem och min syster är likadan.
 
När det närmade sig första advent utbröt det stora kriget mellan skolan och kyrkan här i byggden. Det sändes flera inslag om det i TV:n och skrevs om det i tidningarna. Skolan vägrade att låta eleverna fira adventsgudstjänst i kyrkan, så som de alltid har gjort. Min mamma, som är en riktigt eldsjäl, blev tillsammans med ett stort antal föräldrar otroligt arg. Kanske mest över rektorns argument att "ungomarna inte kan missa tre timmars viktig lektion bara för att gå på en gudtjänst". De här gudtjänsterna har aldrig någonsin tagit tre timmar, snarare 45 minuter men rektorn sa blankt nej. Sen kan jag förstå argumentet att skolan inte ska innehålla någon religiös påverkan, men där var också prästen berädd att ändra sig och helt enkelt kompromissa.
 
Skolan fick som de ville, och trots att allmänheten låg på som iglar fick inte barnen gå på någon adventsgudtjänst. Så vad har då det här med lucia att göra?
 
Min syster kom nyss hem med dunder och brak och jag hörde hur hon började diskutera med pappa på nedervåningen. Situationen är inte så komplicerad egentligen, kyrkan är arg på skolan och detta går nu ut över eleverna och deras luciatåg.
 
Idag är det exakt EN VECKA kvar till lucia, och då får eleverna reda på att kvällsföreställningen inte blir av, istället ska de bara sjunga på morgonen för sina skolkamrater. Varför då? Min gissning, och alla andras, är att kyrkan vill hämnas.
 
Men när min syster kommer hem och gråter och skriker, helt utmattad, tycker jag att vuxna plötsligt beter sig som barn. Krig går alltid ut över oskyldiga, men nu får det för fan vara nog. Kantorn i kyrkan tänker inte ställa upp och spela, förmodligen är det här inte hennes beslut och därför vill jag inte hänga ut henne. Det viktiga är att kyrkan står bakom det som hänt. Min syster berättade själv hur de hela dagen jagat folk som kan stå på deras sida, men alla vuxna väljer att inte uttala sig. Jag undrar, hur är det möjligt?
 
Jag är så trött på vuxna som sviker barn. Hela dagen har de jagat kyrkan och kantorn med endast upptaget-signalen som svar, hela dagen har de letat efter någon annan som kan spela och föreslagit dag på dag som skulle kunna passa just för att anpassa sig efter kören. För vad hade nu kören och min systers sms med det här att göra? Kören, som hon skrev om, har i vanlig ordning träning kl 19:00-21:00 och det här används nu som ursäkt, "sorry kids, men vi kan inte ha lucia då för det är körens träningstid".
 
Den här kören är jag själv medlem i, men jag kan inte förstå vad det här kommer ifrån. Min syster går i nian och jag vet hur mycket det här betyder för henne, vuxna får gärna bråka för min del men det här är inte rätt. Jag förstår om skolan vill straffa kyrkan - dög det inte då duger det inte nu, men allvarligt talat så tycker jag att det här agerandet är helt åt helvete bakvänt. Okej, om ni vill straffa skolan, men hur går det då till att luciaföreställningen som kommer att vara just för skolan blir av, men den för allmänheten skippas? Är det här någon form av omvänd psykologi så är den verkligen inte på sin plats.
 
Jag är ledsen för min systers skull, för alla hennes kompisar som lagt ner så mycket tid och engergi, för allmänheten, för min egen men också för min mammas. Min mamma var en av de som benhårt drev kampen om att eleverna skulle få behålla sin traditionella adventshögtid i kyrkan, och nu är hon en av de som inte kommer få gå och se på sin dotters sista luciatåg. Är det här verkligen rätt?
 
Man får välja sina kort. Fine, kyrkan, om ni vill bråka med skolan, jag förstår det, men ni behöver inte släppa era bomber på oskyldiga elever, och ni gör inte speciellt smart i att skjuta på de som stod bakom er.
 
Läs/hör/se mer om adventsdebatten här:
P1.
NWT.
SVT PLAY

Kommentarer
Evelina

Helt jävla sjukt, finaste lucia i finaste kyrkan. Så jävla tragiskt att det ens ska behöva vara såhär. Tyvärr finns det inte så mycket att göra åt saken på en vecka. Men det finns väl fölk te allt! :(

2012-12-06 23:41:34
URL: http://evelinaand.devote.se
Sofie Persson

Helt rätt mia, det är så bra skrivet! Tycker att de är så dåligt att de har tagit bort något som man gjort i alla år. Lucian speciellt för det är så fint och de är nått de flesta ser framemot. Det är mest en mysig grej man gör i skolan, så jag fattar inte varför de ska ta bort de.

2012-12-06 23:41:48
Syster!

Tack min fina syster för du skriver så, vill verkligen att folk ska få höra om att det inte bara är skolan som hör fel! Men när det här är slut ska bannemej dundra in till LP och fråga varför, jag menar såg de inte statistiken om hur många som ville vara i kyrkan på advent!? Ska de straffa OSS för att vi ville vara där men inte kunde göra något åt det!? Nej fy Fabian säger jag bara.

2012-12-07 00:07:08
Moa

Men HERREGUD. Blir så jävla sur. Varför har det helt plötsligt blivit så svårt att bara låta vissa saker vara som det varit? Eftersom det finns ett sånt stort intresse av detta så borde de åtminstonde överväga att behålla denna tradition, och kanske lägga sina egoistiska åsikter åt sidan!
Luciafirandet är det finaste som finns och det betyder otroligt mycket för många i lilla Ekshärad. Det finns folk som vill lägga ner sig på detta för att andra ska få en fin föreställning och njuta av advent! Varför ta ifrån det pyttelilla samhället det finaste de har? Varför förstöra för sig själva? Herregud, säger jag bara.
Ibland är vuxna bara en hög med blinda idioter.

2012-12-07 00:28:51
Sara

Du har så rätt! Att ha nians luciatåg för föräldrar och allmänheten var ju något av det roligaste och mysigaste vi gjorde vårat sista år. Någon som även skulle få vara lucia och göra några föräldrar otroligt stolta får inte chansen att visa dem nu. Fjanterier!

2012-12-07 11:21:31
URL: http://sssaraohman.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0