Vi är inte sådana som i slutet får varandra

 
Som den bokslukare jag är har jag nu gjort en ny kategori på denna blogg, nämligen en om böcker! Här kommer den allra första.
 
Vi är inte sådana som i slutet får varandra. Skriven av makalöst duktiga Katarina Sandberg, född blott två år tidigare än jag själv. Men vilken stjärna. 
 
Den här boken grep tag i mig från första start, den är rapp, rolig, och otroligt fängslande. En bok om kärlek, om sorg, om svek och om vänskap. En bok som har allt: en knäpp, rolig och och känslosam huvudperson; en galen bästa vän och; en pojke med mörka lockar och fantastiska pianofingrar. Och så allt som ryms däremellan.
 
I boken följer vi Cassiopeja som precis lämnat småortslivet bakom sig och flyttat till huvudstaden för att läsa juridik. Cassiopeja är övertygad om att kärlek inte finns, att det är ett påhitt för att Hollywood ska tjäna pengar. Aldrig någonsin har hon varit kär, förrän en dag. En dag då hon ringer på hos en granne och dörren inte bara bokstavligt talat öppnas, utan också bildligt slängs upp och rycker henne in i något hon aldrig förut upplevt. Kärleken. Honom. Längtan. Att inte få.
 
Det jag kanske mest älskade med denna bok var hur oförutsägbar den på någotvis var. Inte alls som alla andra kärlekshistorier. Och inte alls bara om kärlek, utan om död, om utanförskap och om att förlåta. Dessutom är språket så otroligt bra, lätt, snabbt och ändå så fyllt av känslor.
 
Den finns just nu på bokrean, tex HÄR för ynka 35 KRONOR! Jag rekommenderar: köp ett eget x och läs, stryk under de bästa meningarna och dö när sista sidan är läst. 
 
"Jag vet inte hans ålder, inte var han kommer ifrån, inte om han pluggar eller jobbar eller vad han gör.
Jag vet däremot att han har mörkt lockigt hår och att han bor i en lång, smal kropp. Att han har fräknar som landat likt snöflingor på hans hud. Att de finns på hans näsa, panna och i nacken. Och så vet jag hans händer. Långa, smala pianofingrar som dansar på tangenterna när han rak i ryggen sitter och spelar."
 
"Jag kan inte vara vaken för jag kan inte vara människa.
Jag kan inte sova för jag drömmer bara om våldtäktsmän och mördare och alla har de hans ansikte.
Mest av allt ringer jag och ringer men får inget svar".
 
Läs den! Helst 1300 gånger. Minst.

Kommentarer
Sanna Preifelt

Åh, jag vill läsa den!

2014-03-08 21:49:30
URL: http://sannasrum.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0