"Nej, ni är inte välkomna här"

 
När jag under gårdagen satt i bilen och nyhetssvepet i P3 klingade ut hade en stor frustration och ilska bubblat fram i min kropp. Bland nyheterna nämndes Torsby, den ort som jag vanligtvis håller så nära hjärtat. Men inte var det i några positiva drag Torsby på ett fåtal sekunder målades upp, nej, allt annat.

Och på sätt och vis med all rätt. För det visade sig att det i Torsby bor människor som anser att ensamkommande flyktingbarn inte är välkomna till vår ort. Att de inte "förtjänar" vår hjälp. Under gårdagen blev det nämligen klart att det hem som planerats för sex ensamkommande flyktingbarn inte blir av, för att 11 grannar sa nej. Någon ska ha förklarat sig med att "de är ju inte barn, de är ju 14 år".

14 år. Min yngsta lillebror är 15 år men jag skulle ändå på många sätt klassa honom som ett barn. Trots att han med iver söker sitt första jobb och lagar sin egen mat när han kommer hem från skolan, så är han ett barn. Ett barn som jag hoppas skulle få hjälp om rollerna var ombytta. Om det var han som tvingats lämna sitt land utan någonting i ryggsäcken, förutom möjligtvis upplevelser brutalare än vi kan föreställa oss.

Sex ensamkommande flyktingbarn skulle alltså fått flytta in i Torsbys gamla prästgård, men 11 grannar sa nej. Låt oss bara upprepa och begrunda detta ett slag: de sa nej. Nej. Nej ni är inte välkomna här. Nej, vi vill inte ha er.

Varför? Frågan som cirkulerat i mitt huvud enda sen det första stinget av ilska- tills nu- när jag sitter här med klump i magen och olust. Varför? För att prästgården skulle användas till något bättre? För att barn är jobbiga? Eller varför? Jag ser ingen som helst rimlig förklaring.

Jag anser att det viktigaste här i världen är att förstå att alla är lika mycket värda. Det är det mest fundamentala och grundläggande av allt för att bygga ett samhälle och en värld fritt från våld och hot. Att alla är lika mycket värda (som vi ständigt blivit matade med sedan vi var små) betyder för mig att alla förtjänar hjälp och skydd. Men nu har Torsby, eller åtminstone dessa 11 grannar, slagit fast att detta inte stämmer. Att alla inte alls är välkomna. Även om dom är barn.

Barn som med all säkerhet riskerat sina liv för att ta sig hit. För tror ni att de köpt en flygbiljett, packat sina väskor och tryggt landat på Arlanda så tror ni fel. Kanske har de varit på väg i åratal. Kanske har de ätit sopor. Kanske har de utnyttjats på vägen. Kanske har de sett kamrater dö. Kanske har de mutat sig fram, satt sig på ett stort stort hav i en liten liten båt och kämpat sig från gräns till gräns. Kanske visste de inte ens vart de var på väg?

Jag vill påminna om det som Åsa Romson (mp) igår nämnde i sitt tal i Almedalen: "just nu är fler människor på flykt i världen än vad det var under andra världskriget. Fler än 50 miljoner människor!” Tänk på hur många av dem som är barn. Som sett föräldrar dö och syskon våldtas. Som somnat till ljudet av exploderande bomber och smattrande pistoler. Sex barn ville komma till Torsby, men ni sa nej.

Jag vill inte veta vilka ni är. Jag vill inte veta vilken rimlig förklaring ni tycker er ha till varför ert nej blev ett nej. Vi kommer aldrig komma överens, aldrig tycka samma sak. Men jag hoppas att ni nu känner åtminstone ett litet ansvar för att Torsby, som för mig är så varmt och förknippat med så mycket bra, nu rasiststämplas i nyhetssverige. Jag hoppas ni reflekterar över reaktionerna som kommit från alla håll och kanter (tex detta inlägg). Jag hoppas att ni en dag kan tänka om, lära om. Jag hoppas att ni kanske helt enkelt inte insåg vidden av ert nej. Jag hoppas att jag inte känner er.

För mig är detta helt galet. Sex barn. Vi är sex personer plus hund i min familj. Tycker våra grannar att det är jobbigt att ha oss runt husknuten? Det tror jag inte. Det här är större än så, och det, det är väldigt, väldigt skrämmande. Vi har en skyldighet att göra det vi kan och kanske kan vi inte hjälpa alla, men sex flyktingbarn, det trodde jag vi kunde klara av.

 


Kommentarer
Mette

Alltså fy fan... sjukt bra skrivet Mia!

Svar: Tack Mette <3 det är hemskt!
Mia Andersson

2014-07-03 20:33:31
karin

Tycker precis likadant. Vart ska dom ta vägen? Tänk om grannarna själva satt i samma situation, inte ha nånstans att bo? Bra skrivet Mia!

Svar: Exakt! Konstigt att det kan vara så svårt att tänka sig in i andra människors situation!
Mia Andersson

2014-07-03 21:32:25
Maja

Håller till 100 procent med dig, vi ska hjälpa dom vi kan! Min dröm är att åka ut i världen och hjälpa utsatta barn som vill fly, riskera mitt liv för andras! Nej kanske inte riktigt
så men mitt mål är att hjälpa utsatta barn på nåt vis, skänka pengar åka och besöka dom med mera! Mycket bra skrivet föresten! 💕

Svar: En br dröm!
Mia Andersson

2014-07-03 22:01:31
Carina Karlsson

Det känns väldigt bra att ha dig som granne Mia! Klokt och bra skrivet!

Svar: Tack så mycket Carina!
Mia Andersson

2014-07-03 22:13:40
Hanna Karlsson

Det är helt sjukt att de inte är välkomna...

Svar: Jaa, det är det verkligen!
Mia Andersson

2014-07-03 23:00:29
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Ann Svenson

Väldigt bra skrivet, Mia!
En sån om du kan göra skillnad. Jag är glad att det finns så många kloka ungdomar.

Svar: Tack Ann!
Mia Andersson

2014-07-03 23:03:17
Kristin

Så bra skrivet! Du sätter ord på mina tankar. Varför? Jo för de tror att värdet på huset kommer att sjunka. Så barnsligt (i mina ögon). Jag bor i Torsby och jag skäms över detta :-( Jag har många vänner där antingen ena eller den andra, eller båda av föräldrarna är invandrare ochbdet är jag stolt över. Vart är vi på väg? Detta är skrämmande

Svar: Jaa.. Det är verkligen oroväckande.. Hoppas att våra röster hörs högre!
Mia Andersson

2014-07-03 23:18:54
Anonym

Torsby säger inte nej till ensamkommande flyktingbarn. Tvärtom har vi ökat antalet platser. Vi ordnar boendet på annat sätt och tänker fortsätta ta emot asylsökande flyktingar, kvotflyktingar och anhöriginvandrare!

Svar: Det är jag mycket väl medveten om! Har följt alla artiklar som skrivits om detta och det glädjer mig att dessa 6 barn får komma till oss! Men jag tyckte jag poängterade ganska noga i texten att min frustration ligger i att 11 människor kunde sätta stopp för ursprungsplanen och att de ens har samvete att göra det! Att Torsby kommun ändå hjälper dessa barn och inte sagt nej det vet jag :)
Mia Andersson

2014-07-04 11:40:03
Mia Gerke

Bra skrivet kloka Mia😊

2014-07-04 15:18:48
Linda

Rös. Fint. Kram

2014-07-04 16:35:22
URL: http://lindilii.blogg.se
Mamma Monica

Du och alla dina syskon gör mig så stolt, jättefint skrivet Mia. Några har även ringt till mig och kommenterat och sagt " Tänk den tjejen känner jag" Kram kram

Svar: Hihi tack mamma :)
Mia Andersson

2014-07-04 20:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0