Påskaftonsfrukost

Påskafton i min familj är en dag med ett antal hederliga familjetraditioner! Morgonen börjar med äggletande, eftersom påskharen varit på besök under natten.. Under årens gång har skattjakten blivit allt mer avancerad och utvecklats till en typ av detektivarbete. Pappa skriver ledtrådar och så är det bara att leta sig fram till plats efter plats, där en ny ledtråd till en ny plats ligger gömd. Årets klurigaste var helt klart lappen där det stod "inte i en tennis men i en..", ja, då låg ju lappen självklart i golfen! 
 
När påskpresenter och påskägg och hittade är det dags för påskfrukost, och med den kommer den hederliga äggmålartävlingen. Alla får måla varsitt ägg och sen är det dags att rösta fram det finaste. Själv går jag in hundra procent för vinst, men i år fick jag spö av lillasyster som ritat Boris.
 
Varje år blir det en salig blandning av motiv, men i år tror jag nästan vi slog rekord. Jag pyntade mitt ägg med blommor och påskris, det gav mig en andra plats i motiv och en tredje plats i story. Ja, för poängsättandet sker i två steg. Alla poängsätter varandras ägg dels för utseende och dels för hur bra utseendet motiverats på en skala 1-5. Pappa målade mormors ägg, helt orört med undandtag för en liten gul prick. "Det är en kyckling på mycket långt avstånd", förklarade han och drog en historia om en mycket känd fotograf som alltid fotade saker långt bort. 
 
Mamma målade en regnbåge och under regnbågen två kycklingar. "Detta ägget står för homosexuellas rättigheter och jag blev inspirerad av Jonas Gardell". Mm, mammas ägg blev snabbt bög-ägget. Jonas i sin tur hade ritat en raket?? Och på raketen en liten röd böj som föreställde en räka, storyn bakom? "Detta är en raket som flög och störtade. Här är en räka och därför heter denna raket räketen, eller på engelska- shrocket".
 
Pappas ägg tog nästan priset, han hade fyllt sitt med färger och förklarade att han blivit inspirerad av Maja. Maja skriver för tillfället en uppstats om LSD och detta var alltså pappas inspirationskälla, han hade nämligen målat ett LSD-ägg... alltså, ja... 
 
Och så har vi ju Felix ägg. Det föreställde ett guldägg och var förvisso ganska fint, men när det kom till förklaringen blev det lite pannkaka. "Detta ägget tillhör en höna som var så rik att han fick ett guldägg". Ett mycket påläst uttalande från familjens mest djurintresserade person. Nä, det blev avdrag både på genus-perspektivet och biologikunskaperna.
 
Men lika kul är det varje gång. Nu ska jag färgat håret på lillasyster och sen sätta mig och pyssla fram några marsipanfigurer! Glad påsk allihopa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0