Internationella kvinnodagen

Så det är våran dag idag, alltså. Jag tänker inte frågande påpeka om resterande av årets 364, eller som i år 365, dagar tillhör männen eftersom jag helt enkelt tänker att jämnställdheten borde göra sitt dessa dagar. Möjligtvis med undantag för mors- och farsdag.

Kvinnan. Hon som enligt Ranelids nya shlagerdänga faktiskt kom först. Att vara först har vad jag vet aldrig direkt varit något negativt, så tack Ranelid för detta uttalande, 1-0 till kvinnan!
Kvinnan. Hon som stått i köket, hon som städat och hon som blåst det ena skrubbsåret efter det andra. Hon som klämt fram skrikande unge efter skrikande unge som vuxit upp och fört mänskligheten ytterligare några år framåt.

Ja hu jeda mig, är inte kvinnan fantastisk trots allt?! Mammor, systrar, mostrar, fastrar, mor- och farmödrar, kusiner, vänner, vägvisare, förebilder.
Själv har jag en mamma som är fantastisk, och en syster som är otrolig. Jag har en farmor och en mormor som alltid ställer upp, alltid finns där och säger "men Mia ta lite mer mat", "ska vi inte ta en fika då?" och som ständigt påminner mig om att jag duger som jag är. Sen har jag världens bästa tjejkompisar. Jag skulle vilja lyfta alla dessa fantastiska personer till skyarna, för det är de värda.

Sen kan jag tycka att vi inte behöver ha en speciell dag för att uppskatta varandra, men när den ändå finns så kan vi ju ta chansen att uppmärksamma varandra lite extra. Men framför allt reflektera över det faktum att ett och samma jordklot rymmer tusentals totalt skilda levnadsförhållanden. Så ikväll skänker jag en tanke och hoppas på att kunna göra mer för de kvinnor som blir bortgifta i tidig ålder, som blir behandlade som djur för att deras kön fortfarande anses vara det svagare, som är fast i olaglig trafficing och som blir misshandlade i sitt hem. Jag hoppas att "alla är lika mycket värda" en dag inte bara är ord i teorin, utan också bevis i praktiken!



GIRLPOWER!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0